Zal zij ooit onze harten nog raken?

Op 21 september is de Nieuwe Maen via de staande mast route onderweg van Medemblik naar Zierikzee. In Zierikzee gaan we met Stichting Rugvin een workshop geven over de Bruinvis die in de Oosterschelde leeft.

Zover mocht het helaas niet komen…..

Vlak na de Kaagbrug wordt de Nieuwe Maen frontaal aangevaren door een duwboot. De schipper van de duwboot vaart door voordat we de kans krijgen om gegevens uit te wisselen. Dit geeft de nodigestress; de schade isdusdanig dat we viaAmsterdam onmiddellijkterug moeten varen omnaar de dichtstbijzijndewerf te gaan.

Op de werf lopen de kosten hoog op. De schade wordt deels door de verzekering betaald maar er komt veel meerwerk bij. Dit om veilig met gasten op een schip van voor 1900 te varen. Het kost vakmanschap bij laswerk aan ijzer als wij willen voldoen aan zware casco keuringen.

Elke dag dat ik op de werf sta kost nog eens €100,-. Uiteindelijk staan we er een maand.
Alles bij elkaar gaat het tussen de € 30 000,- en € 40 000,- kosten.

“Ik raak failliet”; denk ik geschrokken.

Ik herpak mijzelf om door te gaan en hoop op steun van mensen die het belangrijk vinden dat de Nieuwe Maen in de vaart blijft.
Die steun heb ik keihard nodig en het liefste eind van de maand.

Nog even wat cijfers op een rijtje.
A.      Kosten door de schade; € 13 478,00
De verzekering keert uit; € 10 739,63

B.      Werk uit keuring; € 7 182,89

C.      Behoud Nieuwe Maen (extra onderhoud wat zichtbaar werd door de schade en de keuring) € 15 826,47

Toekomst
Zolang een normale bezetting om te charteren niet mogelijk is wil ik doorgaan als leerbedrijf voor:

* versneld traject matroos opleiding. Dit heb ik nu 2 jaar gedaan waarbij mensen in 60 dagen matroos in hun boekje kunnen krijgen en door kunnen stromen naar de binnenvaart.

* opleiding naar aspirant schipper

*  Versneld traject om met één jaar vaartijd het diploma Schipper Alle Binnenwateren te behalen

* Inzetten van herintreders voor onderhoud..
Bijvoorbeeld mensen uit de verslaving of mensen met een detentie. Maar ook mensen met een beperking

Ik wil hiervoor een Stichting op zetten.

Dit hoeven geen grote groepen meer te zijn.
Bij kleine groepjes is het schip mogelijk geschikt om corona maatregelproef te varen.

Wat het jouw bied als je je verbind met mijn onderneming.

Uiteraard ben je al verbonden.... Je naam zal zeker genoemd worden. Volgend jaar bestaat het schip 130 jaar.
Sponsors een tocht aanbieden lijkt mij een logische stap.
Misschien heb jij andere goede ideeën hierover. Laat het mij dan vooral weten.

Ik vind het moeilijk om geld te vragen maar het is de enige manier.

Elke donatie is welkom en als je iemand weet die nu wat kan missen laat hun dan vooral weten dat het water ons bijna letterlijk aan de lippen staat.

Hiervoor is een crowdfunding gestart. klik op onderstaande link om naar het noodfonds te gaan en help.

Noodfonds voor 130 jaar historie

07-11-2020